De Volkstelling in Bethlehem van Pieter Bruegel de Oude uit 1566 is een van de bekendste schilderijen uit de lage landen. En wie figureren daar op? Een paar verre voorouders van onze Kempische kiekens!
​
Jawel, de Brabantse schilder Pieter plaatste in zijn ‘Volkstelling te Bethlehem’ niet alleen een gebouw uit Wijnegem, hij verstopte er ook enkele oer-Campines in.
​
Als je goed inzoomt, zie je namelijk twee hennen met een duidelijke gouden hals en donkerder lijf. De haan erbij is dan weer helemaal goud, maar dat is normaal want ook bij de Kempische was de haan in een ver verleden zo. En zo is dat bijvoorbeeld vandaag nog steeds het geval bij hun neefjes van de Oost-Friese meeuw.
​
Dus zien we hier de eerste gouden Kempische kiekens de kop op steken? Wij denken natuurlijk absoluut van wel, aja.
​
Grappige noot, de ‘Volkstelling van Bethlehem’ googlen helpt niet meteen, want zoon Pieter Brueghel de Jonge maakte namelijk nog ‘s een tiental kopies van het werk. En de kippen daarop kleurde hij volgens zijn artistieke vrijheid helemaal anders in.
De kans is dus groot dat Pieter Breughel de Oude in en rond Antwerpen effectief deze boerenkippen in hun originele kleuren gezien heeft en ze naar waarheid schilderde. De zoon, opgegroeid in Brussel, zal in zijn eigen atelier later gedacht hebben, een kiek is een kiek, en maakte er naar zijn goeie artistieke vrijheid iets anders van. Zoals op de voorbeelden links hiernaast.